Niinpä, se takatalvi iski juuri tähän ajankohtaan kun olin ajatellut aloittaa ajokauden. Kaikki merkit ja männynkävyt osoittivat kevään olevan aikaisessa. Ennen eilistä. Tampereella lunta tuli 40-50 cm. Kausi olisi alkanut renkaiden vaihdolla. Alta alle laitto-huolto oli tilattuna 3.4. Alta alle tarkoittaa sitä, että huoltofirmaan  viedään omat renkaat, jossa vanhat otetaan alta pois ja uudet laitetaan tilalle. Sotin maanantaina MP Kymäläiselle ja siirsimme vaihto-ajankohtaa viikon päähän. Ollaan siis edelleen optimistisia kelien suhteen!

Tein yhden virheen ostaessani Hondaa, jota olen hieman katunut. Virheistähän opitaan ja tässä tapauksessa maksetaan. Olisi pitänyt katsoa renkaita tarkemmin. Renkaat olivat päältä päin katsottuna hyvässä kunnossa ja kulutuspintaa oli jäljellä. Mutta... niin auton kuin moottoripyörän renkaissa on valmistajan DOT-merkintä, jonka neljä viimeistä numeroa kertovat renkaan valmistusviikon ja valmistusvuoden. Esimerkiksi kirjain- ja numerosarja DOT XXXXXX2703 kertoo, että rengas on valmistettu viikolla 27 vuonna 2003. Kansankielellä puhutaan renkaan paistopäivästä ja tätä en älynnyt ostohetkellä katsoa. Etu- ja takarengas olivat paistettu juurikin vuonna 2003 eli olivat pyörän ensiasennusrenkaat. Rengasvalmistajat eivät määrittele kovinkaan tarkasti renkaan käyttöikää, mutta suosittelevat vaihtamaan 6-7 vuotta vanhan renkaan uuteen. Shadow:n renkaat ovat  9 vuotta vanhat.

Perustuvatko rengasvalmistajien vaihtovälisuositukset turvallisuuteen vai markkinointistrategiaan? Tämä ei ole uskon asia, mutta uskon että osin molempiin. Tämä usko perustuu viime ajokauden kokemuksiin. Rengasvalmistajan mukaan renkaan kumi- ja muu materiaaliseos kovettuu vuosien saatossa ja renkaan ajo-ominaisuudet muuttuvat. Tälllöin renkaasta tulee liukas jopa kuivalla asvaltilla. Näin ei käynyt kuitenkaan Shadown Bridgestonen renkaille. Ajoimme esimerkiksi vaimon kanssa eräällä ajolenkillä rankkasateessa kiharaisella mutkatiellä, joka oli päällystetty uudellla asvaltilla. Olosuhteiden mukaan erittäin liukkaalla alustalla. Renkaat pitivät kuin kuivalla kelillä, eikä pyörän takarengas luistanut ollenkaan. Renkaat eivät olleet liukkaat kuin märällä suojatiemaalauksella, jossa uudetkin renkaat lipsuvat. Tämä herättää kysymyksen, ovatko renkaiden ajo-ominaisuudet huonontuneet ajan saatossa?
Nyt onkin mielenkiintoista havainnoida, miten pyörän ajo-ominaisuudet muuttuvat uusilla renkailla. Tosin uudet renkaat ovat ensimmäiset 100-200 km liukkaat. Alkuun pitää ajella varovasti, jotta renkaiden pinta kuluu pitäväksi. Tällä hetkellä ihka uudet Bridgestonet odottavat vaatehuoneessa kevään ajokelejä.